Home » Hírek » Óvodai úszás a Tündérkert óvodában

Óvodai úszás a Tündérkert óvodában

Véget ért ebben a nevelési évben óvodásaink úszásoktatása. További lehetőséget a nyárra a Hófehér Fóka Úszóiskola úszótábora, valamint intenzív úszótanfolyama biztosít a gyermekeknek.

Óvodánk pedagógusai a mozgásfejlesztés egyik alapkövének tartják az óvodai úszást. Az óvodáskorú gyermek lételeme a mozgás. A mozgásos játékok, mozgáslehetőségek felkeltik érdeklődésüket, fejlesztik testi képességeiket, ügyességüket, gondolkodásukat, akaratukat. Mozgáskedvük belső igényből fakad.

A rendszeres mozgás kedvezően hat a kondicionális képességek fejlődésére, amelyek befolyásolják a gyermeki szervezet teherbíró képességét, egészséges fejlődését. Az úszás során nagymozgásuk mellett fejlődik figyelmük, téri tájékozódásuk, önbizalmuk, alkalmazkodóképességük, kitartásuk…

A Hófehér Fóka Úszóiskola az 1990-es évek elején alakult. Az évek során meghatározóvá vált a kerületben az úszásoktatás területén. Országos hírnevet szereztek a kerületnek a bébi úszás beindításával és az úszásoktatással.

Óvodánk gyermekei a kerületben elsők között, 1996-ban egy pályázati támogatás során vettek részt először úszásoktatáson. Azóta minden évben nagycsoportosaink örömmel mennek az uszodába, mi óvodapedagógusok pedig tapasztalataink alapján a mozgásfejlesztés nagyon fontos részeként tartjuk számon az úszást. Nyolc éve, már középső csoportos koruktól visszük uszodába a gyerekeket.

A gyermekeknek első feladatként a vizet, mint új közeget kell megismerniük, megszokniuk, megszeretniük. Elsődleges cél annak elérése, hogy a vízben ugyanolyan otthonosan mozogjanak, ugyanolyan jól érezzék magukat, mint a szárazföldön. Az úszástanulás alapja a víz szeretete.

Az úszásoktatás első évének célja a vízhez szoktatás, mely hosszú és alapos előkészítése az úszás megtanulásának. Cél, hogy a gyermekek megismerkedjenek a vízzel, abba szívesen belemenjenek, megszokják, hogy víz megy a szemükbe, megszokják a fröcskölést, merjenek lebukni a víz alá, merjenek beleugrani, játsszanak, labdázzanak, csúszdázzanak… Ez egy alkalmazkodási folyamat. Olyan új tulajdonságok és jellegzetességek megismerésére, olyan tapasztalatszerzésre tesznek szert, amelyekkel eddig nem találkoztak. Új mozgáshelyzeteket szoknak meg, pl. a szárazföldi mozgásra nem jellemző hason és háton fekvő helyzetet, új egyensúlyviszonyokat.

Érzelmi szempontból is fontos a vízhez szoktatás. A kisgyermekek elszakadnak megszokott környezetüktől és új szituációba kerülnek, szokatlan feladatokat kapnak, első év végére jelentős mértékben fejlődik feladattudatuk. Ahhoz, hogy később elsajátítsák a gyermekek a mozgáselemeket, technikákat, kar- és lábmunkát, kiemelten fontos a vízhez szoktatás, a fokozatosság elvének betartásával, mely alapja az úszó oktatók-nevelők munkájának. A gyermekek megismerik a víz minden tulajdonságát, megtanulnak alkalmazkodni a víz törvényszerűségeihez.

A második év során az ismert környezetben a gyerekek már sokkal bátrabbak, folytatják a mélyvizes vízhez szoktatással, majd fokozatosan elindulhat az úszásoktatás, valamelyik úszásnem technikai elemeinek oktatása. Egy-egy mozgásmódot részletesen dolgoznak ki, melyek a továbbiakban előkészítik az úszásnemek technikájának megtanulását. Nagycsoport végére képesek elérni a biztos úszástudást, többen megfelelő technikával tudnak úszni. A különlegesen ügyes gyermekek pedig tovább fejlődhetnek a Budafóka XXII. SE szakosztályaiban.

Hart Zsuzsanna

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.